Etiketter

mandag 2. august 2010

Nytt innkjøp og nyspadd bed med islett av franske følelser!


Har lenge hatt en Klematis Warzawa Nike som har stått i potte og ventet på å få anvist fast plass i hagen. Men for å få den i jorda trengte jeg noe den kunne klatre på. Hadde egentlig tenkt å kjøpe et kjempefint klematisstativ av Nina i Paradiset. Men fant ut at det ble litt tungvint, siden det er langt fra Lillehammer til Nesjestranda. Så da kjøpte jeg likegjerne dette på Plantasjen igår. Idag var det barnehage igjen for de yngste i familien, så da var det bare og brette opp armene og få gjort noe igjen! Så del2  av det lange bedet ble spadd opp, jordforbedret og gjødslet.



Nærmest kamera er det nye bedet - litt dårlig med planter her ennå. Og det blir nok heller ikke fylt opp iår. Skal sette ned noen løk i høst. Men da er det klart til plantemoro neste vår!Den store busken midt på er en gammel duftskjærsmin som jeg har skamklipt idag, i håp om å få opp litt ny ved til atter vakker blomstring. Der det begynner med kantstein er bedet del1, som jeg fiksa for noen uker siden. På andre siden av hageportalen, bort til bjørka ved paviljongen skal det også spas opp bed.








Det nye klematisstativet, eller obelisken som Plantasjen selger det som, passet veldig godt inn sammen med hageportalen - som jo har litt fransk feeling med de franske liljene. Og dette temaet kommer igjen inne på kjøkkenet med fransk tapet (husker ikke hvilken produsent i farten, men ble bestilt på Ragnvald Moe på Lillehammer). 
     Her sees detalj av hageportal, og tapet på kjøkkenet (med gjenskinn pga glass foran).


Her har jeg tatt bilde gjennom vinduet i kveld - dette sitter jeg og ser på hver kveld! Er veldig fornøyd med del1 av bedet - tror det blir kjempebra når det får vokst seg litt til. del 2 er jo nesten bare oppgravd jord fereløpig, men det skal nok bli bra der også! Er iallefall fornøyd med stativet!


Tilslutt bilder av klaserosene som står i full flor. Nina Weibull og Bonica 82. På noen hageforum på nettet kan man lese at noen syns at disse rosene er stygge. Men en rose kan vel ikke være stygg? Man kan syns de er litt kjedelige, eller syns at de ikke passer inn, men stygge; nei. Jeg er iallefall glad i disse to -spesielt Nina.

Tuddelu!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar