Etiketter

onsdag 21. juli 2010

Velkomne roser og uvelkomne blomster

Rosene her har endelig tatt mot til seg og sprunget ut. Kun en på hver busk foreløpig, men mange knopper, noe som betyr mye glede utover høsten. Det var jo selvfølgelig "Nina Weibull" og "Bonica 82" som jeg viste for noen dager siden som var først ute.

 Takk for gode svar på det siste innlegget -veldig hyggelig å få respons! Skjønte at blomsten jeg lurte på hva er heter "Storklokke", og ikke er noe lurt å ha i hagen. Tenkte derfor jeg skulle vise noen bilder av hva som vokser rett ved oss i store mengder:



Ikke så lett å se her kanskje- men alle de rosa prikkene er altså blomster. (Over åsen i bakgrunnen ser dere også hvilken grå dag det har vært her- vindfullt, varm og klamt.) Dette bildet er av oppkjøringen til vårt hus - det ligger bak meg når jeg tar bildet.  Blomstene er "Kjempespringfrø" , en nydelig blomst, men den er faktisk uønsket i norsk flora, fordi den sprer seg så villig, og "tar over" floraen der den kommer. Den har holdt seg der nede ved siden av oppkjøringa, men da riksvegen her ble utbedret, og vi fikk ny oppkjøring var det gravemaskin og rota litt i jorda der de sto og vips var det to-tre ganger så mye av planten. Her er ett nærbilde:


Har forøvrig begynt å snuse rundt på nettet etter staudefrø jeg skal så - gleder meg, men det er jo en tålmodighetsprøve....

(Bildene idag er tatt med junior på armen, så litt i hurten og sturten vart det...)

Tuddelu!

2 kommentarer:

  1. Nydelige roser.
    Så hos meg at når den første rosen endelig blomstret, gikk det ikke lang tid før resten kom. Herlig.
    Ønsker deg en fortsatt fin sommer :o)

    SvarSlett
  2. Kjempespringfrøene er jo enkle å luke da, så så velidg plagsomme synes jeg ikke man kan si at de er. Blomstene har jo absolutt prydverdi, og det er superartig å holde handa over frøkapslene når de er modne og skal til å eksplodere :D

    SvarSlett