Etiketter

søndag 18. juli 2010

Sjokkerende billig Green Gate på søndagsutflukt

Idag har vært en søndag slik søndager skal være. En lang, rolig formiddag, før vi tok en tur til Norsk Vegmuseum på Hunderfossen. Vi hadde bestemt oss for å gjøre noe unga syns er morsomt idag, men ikke for ambisiøst. Skal man til Lilleputthammer, Hunderfossen eller Snilsberg Familiepark går hele dagen, og koster en hel del mer enn vegmuseet hvor det jo er gratis inngang. Ungene våre er så små enda at de syns vegmuseet er helt topp! Gamle maskiner å klatre på, lekebiler, sandkasse og sykler. De storkoste seg! Det gjorde vi voksne også - for det er stille og rolig der - ikke hundrevis av andre barnefamilier - ungene kan løpe ganske så fritt.

Dagens utflukt resulterte i ett lilla blåmerke rett over øyenbrynet på minstemann -han ble litt ivrig og snubla rett inn i en rastebenk. Godt den ikke traff lenger ned, for da hadde han ratt blitt blind. Storesøster fikk med seg tre lange sår på kneet da hun skulle være grei å gi lillebror en is. Det var bare at det var en dørstokk i vegen som hus snubla i, og der hu datt var det en strekkmetall dørmatte med "pigger" for å få av seg møkk på skoa. Det var nok ikke godt, men en is gjorde jo at det ble litt bedre. Dette skjedde på museets koselige landhandleri i 50-talls stil, Blinheimsvik Landhandel.


Dette er en autentisk lanhandel som opprinnelig var på Vigra (tror jeg...). Interiøret er slik det var på 50-tallet, og de selger masse fint interiør stæsj, saft, syltetøy, godis, is og leker +++.
Jeg visste jo når vi tok turen dit at de selger Green  Gate, men jeg har aldri vært der og handla. Og siden jeg har begynt å forberede jul (!!!), hadde jeg bestemt meg for å kjøpe en rød bolle som kan erstatte den blå jeg har når julehøytiden setter inn. Jeg kjøpte den blå for ett par uker siden for kr 79, derfor syns jeg det var veldig billig med kr 52 på Blindheimsvik. Derfor ble det med en mugge også...


Den skal erstatte den grønne jeg har når julen setter inn.


Når jeg kikket under på den grønne, sto tilfeldigvis prislappen der enda: Kr  189, kjøpt i en forretning på Lillehammer for en god stund siden. Da syns jeg at kr 100 for den rød var sjokkerende billig! Damene i blå 50-talls butikkfrakker sa at de tok ikke så mye fortjeneste for det som ble solgt. Og det er jo fint for meg og alle andre som handler der! Er det bare meg som syns jeg gjorde ett kupp, eller er det flere som er enig i at dette var billig? En ting er sikkert - det blir flere turer til Blinheimsvik Landhandel.Knehistorien gjorde at butikkturen idag endte litt brått....

(Mannen i huset rister forøvrig på hodet når jeg driver og tar bilder av dette, men som han innrømma: han kan jo ikke si noe på det siden det var han som oppfordra meg til å blogge! Tihi!)

Jeg hadde forøvrig med kamera idag for å ta noen bilder fra museet og vise. Men ett kamera uten batteri er ikke mye å ha med seg...... Neste  gang....

Tuddelu!

3 kommentarer:

  1. Heisann!Alltid moro med nye blogger,kommer nok til å kikke innom til deg senere også!
    Høres ut som billige Green gateting du har snubla over.Det er fine ting,men litt i dyreste laget for meg.
    Synd med ungenes ulykker da,godt at det gikk bra tross alt!
    Ha det godt!

    SvarSlett
  2. Tihi, gratulerer med oppdagelsen:) Min yndlingsbutikk, i alle fall!

    SvarSlett
  3. Nei nå har jeg skratta godt asså! Syns jeg hører deg....

    SvarSlett