Etiketter

søndag 11. juli 2010

Om tråkkheller, maur og klematis


Etter dagens shoppingtur på diverse plantesentre måtte det selvfølgelig arbeides i hagen. Og det er arbeid rundt hageportalen vi har konsentrert oss om i gråværet. Enda vi har gitt bort en haug med skifer, hadde vi fortsatt igjen litt til å lage tråkkheller fram til portalen. Som dere ser er de bare lagt midlertidig oppå -når vi så dette bildet fant vi ut at de måtte justeres litt-noe min bedre halvdel er ute og foretar seg nå. De må dessuten graves litt ned. På bildet kan man også såvidt skimte plenen som har begynt å spire. Flott vær for den nå -regn og varme. Og lettvint for han som vanligvis vanner....


Da vi skulle løfte opp skiferhellene fant vi denne
kolonien med sukkermaur og deres egg.
Trivelig... Men jammen var de raske til å flytte
eggene under bakken! For en arbeidsmoral.
De flytta de største eggene først -deretter
resten. Og det hele var unnagjort på ca tre
minutter. Og det var maaaaaaange egg. Men så
var de vel mange maur også.


Samboeren syns ikke jeg hadde lagt inn noe bra bilde for å vise muren, og hvordan det er blitt der vi har senket bakken. Derfor dette bildet som gir ett hint om hvor idyllisk det skal bli når det er ferdig.


Og det er jo allerede mange ganger bedre enn det var

her for ett par-tre uker siden......




"Ordet klematis har gresk opprinnelse fra Dioskorides rundt år 50 e.Kr., og hos Homer og Theofrastos kalles den skogranke. Det latinske ordet clematis betyr "klatreplante"." Dette står å lese i boken "Hagens blomster fra vår til vinter" av Bertil K. Johanson.



Jeg har satt ned de to "Multi Blue" klematisene vi kjøpte idag. Kjempestore og fine var de allerede! Godt for en utålmodig sjel som meg... Fikk da ett lite inntrykk av hvordan portalen blir. Har tenkt å sette ned roser i dus rosa sammen med dem. Bildet av klematisen yter forøvrig ikke fargen helt rettferdighet -den heller mer mot lilla.




Vakkert blir det - og i morgen skal det jobbes på.

2 kommentarer:

  1. Næmmen gurimalla, nå er jeg helt imponert her! Gleder meg til å følge med! Salg på Blomsterstua sier du? Mer enn det var forrige helg altså?? Shit altså, da må vi komme oss hjem asap! Jeg har blitt HELT hekta på blomster og ikke minst stauder..og hekker, og prydbusker. Såpass at jeg drømmer om frodige hekker om natta...hvordan skal det gå?

    SvarSlett
  2. Det var siste dag idag mari. Jeg har det på samme måte....Frø- og plantedeling kanskje? Litt lite å by på foreløpig-kun moen akeleier. Men neste år....

    SvarSlett