Etiketter

tirsdag 13. juli 2010

graving meg her og graving meg der

Igår var en nydelig dag på Malstad. Masse sol og varmt, om enn litt vind. Når to stk barn på 1 & 3 er hjemme kan ikke begge de voksne i huset jobbe med hagen samtidig - iallefall ikke nå som plenen spirer. Det er jo så fristende å løpe ut på den nyspirte grasmatta.... Så en må være med ungene mens den andre jobber. Igår var det mannen i huset som tok ett tak, og gravde denne renna innved husveggen. Her skal det kantes med kantstein for å få en fin overgangan mellom plen og grusen som skal ligge innenfor. Før gravemaskina var her lå husets hovedblomsterbed her. Og det var lunt og godt innved husveggen, og plantene kom tidlig om våren her. Men på høysommeren dabbet det av pga tørke, hvis man ikke var ekstremt flink med vanninga. dessuten var det veldig mange småkryp som bodde der! Og det orker vi ikke ha når vi skal ha vinduer som skal brukes helt nede ved bakken. Så igår gtavde mannen vekk maaaange trillebårlass med jord-enda renna ikke verken er så veldig dyp eller bred.


Jeg fikk jobba litt med det nye hovedbedet etter at ungene hadde lagt seg. Alt må graves om og gjødsles før man kan plante-så det tar litt tid. Dessuten hadde jeg helt feilberegna gjødselmengden vi trnger -  så jeg hadde alt for lite. Men fikk da ordna ferdig en liten del. Noen av plantene er foreløpig veldig små, og de fleste er uten blomster enda. Så får å få litt farge satte jeg ned dette nydelige rosa brudesløret som jeg kjøte på salget hos blomsterkroken. Har ikke sett rosa slør før, men syns det var nydelig, og det passer så godt til fargetemaet i bedet. Det er visstnok ettårig, men kan plantes fra frø. Så spørs om jeg prøver meg på å så både hvitt og rosa brudeslør utpå senvinteren.

En stor del av hagen er fortsatt som den alltid har vært - med naturlig sjarm. Ikke så striglet med andre ord. Og der kan man finne noen skatter. Nå om dagene finner vi litt markjordbær hver dag. Deilig! Og veldig stas når man er tre år!



1 kommentar:

  1. Nydelig! Det rosa brudesløret siklet jeg på også. Tror jammen jeg skal forsøke å så litt til vinteren jeg også. Også ønsker jeg med drivhus til jul ;)

    SvarSlett