Etiketter

onsdag 14. juli 2010

Dagens treningsøkt

Idag sto far i huset opp med barna, og de var ute av huset leeeenge før mor våknet. Jeg spiste frokost (i god bloggestil burde det stå "en deilig frokost", etterfulgt av ett bilde med maten lekkert dandert ved siden av ett glass appelsinjuice og en kopp te i en green gate kopp i følge med en duggfrisk blomst fra hagen...men saken var at vi ikke hadde brød, så det ble litt kjedelig frokostblanding istedet), og var klar for dagens økt i hagen. På yr var det igår lovt oppholdvær med sol bak en sky. Den skya var utrolig diger-så diger at det plaska ned her. Men noen timer i fred og ro måtte jo utnyttes, så mottoet "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" måtte brukes. På med støvler, regnbukse og allværsjakke, og ut og spa bed! Det ble ganske mye tyngere enn det hadde vært uten all væten i jorda-men god trening var det! Leirjorda trengte skikkelig jordforbedring -til det stjal jeg litt grov sand fra ungenes sandkasse, hadde i matjord og kugjødselkompost. Når det var gjort så bedet slik ut (steinene foran skal få seg en skikkelig vask en dag...- burde hatt vakre rullesteiner, men det er det svært lite av på indre østland. Så man tager hva man haver, og  er fornøyd med det. De kan byttes etterhvert som man tar med seg steiner hjem fra ferie, noe man kanskje kan gjøre når man ikke lenger trenger å ha med seg vogn og reiseseng i bilen):


Da begynte moroa: Å sette ned plantene! Etter en liten stund hadde bedet forvandlet seg til dette:


Fra litt andre vinkler:


Mange planter, men det ser litt glissent ut. Men håper at de vokser så mye neste år at de må flyttes litt på. Noen av plantene er bittesmå frøplanter som ikke synes på bildene (de har jeg fått, og vet ikke helt hva alle er heller... men de er i hvitt og rosa...). Ellers satte jeg ned to roser (Bonica 82 og Peace), endel akaleier, rosa brudeslør, tre hostaer, en voksklokke og denne nydelige salvien:



Da sluttet det og regne, og jeg var sulten, og gikk inn og lagde meg en nyyyydelig suppe (fra Toro.....).

Resten av familien meldte sin ankomst, og jeg forta meg ut for å få ned to frukttrær jeg fikk med meg på halv pris i går da jeg skulle ha gjødsel. Sola tittet nå fram, og det ble skikkelig varmt! Jorda nederst i hagen der trærne skulle ned var bemerkelsesverdig mye bedre enn oppe ved bedene. Store, feite mark koste seg der (og jeg som egenlig ikke liker mark, blir glad når jeg ser det). Tomta vår er omkranset av mange store hengebjørker. Så nesten uansett hvor man setter ned spaden treffer man på noen store bjørkerøtter. Det skjedde også nå, og jeg måtte kutte noen. Får helt dårlig samvittighet ovenfor de store staslige trærne når jeg bare  klipper de saftige røttene rett av. Men må man så må man. Her er plommetreet og morelltreet:


Tilslutt ett bilde av en nyutsprunget klematis (multi blue):


Dusjen etter dagens trening er endelig tatt, og rekesmørbrødet ligger fint i magen.
 Tuddelu!